Raamatud   Võimlemine    
Search*
Menüü
Eesti English Русский


REISIMINE

E-pilet
Reisijuhid

Lonely Planet ja tema 40 konkurenti


Erinevate maade reisijuhtidest, algselt eelkõige seljakotireisijatele mõeldud nišitoode, on tänaseks saanud paljude erinevate seeriatega menukas laiatarbekaup. Näiteks Amazoni raamatupoodides on müügil umbes 40 seeriat reisijuhte. Kuna tänaseks on reisijuhtide tase juba üsna ühtlane, kasutatakse küllastunud turul müügiargumentidena kõikvõimalikke lisasid ja eriväljaandeid – konkreetsele piirkonnale või huvile keskenduvad väljaanded, kaardid, raamatu veebilinkidega cd-versioonid, pihuarvutifornaadis raamatud jne. Kuigi nii mõnegi reisijuhtiga pole tõsisemal rännumehel midagi peale hakata, saadab teatav seikluslik aura kõiki reisijuhte siiani.

Üldistades võib reisijuhid jagada nelja liiki:
Individuaalreisijatele suunatud reisijuhid, kust lisaks ülevaatele vaatamisväärsustest ja kultuurist leiab palju praktilist infornatsiooni (transport, majutus jms.). Allpoolkäsitletud reisijuhtidest esindavad seda kategooriat Rough Guide, Lonely Planet, Let’s Go ja Footprint.
Reisijuhid kultuuriliste avastusretkede jaoks, mis sisaldavad vähe praktilist infot, keskendudes vaatamisväärsuste ajaloolise tausta kõrval põhjalikumalt arhitektuurile, kunstile ja kultuurilearhitektuurile. Heaks näiteks on Blue Guide, samuti Dorling Kinderley.
Lühiajaliseks külastuseks või puhkusetuuril viibijatele mõeldud reisijuhid, sisaldades linnulennulist ülevaadet tähtsamast. Eestis leiab müügil näiteks Berlitzi ja Michelin Green reisijuhid.
Nn. huvijuhid, milles pakutav reisiinfo toetab mõne konkreetse huviga rändajaid. Levinud on näiteks sukeldujatele, jalgratturitele või trekkingule pühendatud väljaanded.

Lonely Planet
Seljakotirändurite kauaaegne reisijuht number üks Lonely Planet on Eestis kahtlemata suurima valikuga saadaolev reisijuht. Raamatust saab sihtkohast hea ülevaate, ka praktilise info osa (transport, majutus, toit) on põhjalik. Söögi- ja majutuskohad on liigitatud vastavalt hinnatasemetele: odav, keskmine ja kallis. Lisaväärtuseks on hinnainfo, mis on siiski harva päris adekvaatne – kõik ju muutub. Kuigi Lonely Planet on tuntud põhjaliku logistilise infornatsiooni (ajad ja väljumiskohad) edastajana, ei pea palju ka sellest lugemise ajal enam paika. Kasutatav kaardimaterjal on pigem keskpärane ja tihti katab infotahvel vaatamisväärsuste, majutus- ja söögikohtade nimekirjaga isegi üle poole kaardist.

2004. a. läbis Lonely Planet põhjaliku uuenduskuuri. Lisaks muutunud fornaadile näeb olulisi muutusi ka raamatu sees. Ehkki teksti loetavuse kallal on endisest rohkem vaeva nähtud, jääb mõistatuseks, miks on kadunud täismahus sisukord ja lihtsa arusaadava struktuuri asemel on info raamatu eri osadesse laiali pillutud. Kärbitud on infot odavama majutuse ja odavamate söögikohtade kohta. Ka kaartidele lisatud hall taust vaevalt, et suurendab kasutusmugavust. Igal juhul on varasemast rohkem põhjust vaadata alternatiivide poole.

Rough Guide
Ühena neist tuleb kõne alla Rough Guide, mis on üks parematest valikutest iseseisvale rändurile, kelle tee viib põhilistest turismimarsruutidest eemale. Rough Guide on mõnusalt loetav, tähelepanu on pööratud info ajakohasusele. Sissejuhatav ülevaade maa ajaloost ja kultuurist on küllalt lühike, kuid nauditavalt kirjutatud. Seeria tugevaks küljeks on infornatsioon vähemkülastatavate asulate ja piirkondade kohta, mida enamikes teistes reisijuhtides ei kajastata.

Söögi- ja majutuskohtade juures toob Rough Guide hindade asemel ära hinnatasemed (1 – odavaim, 9 – kalleim) koos peatuskoha lühikese iseloomustusega. Praktilist logistikat puudutavat infornatsiooni on napilt – eeldatakse, et rändaja leiab kohapeal ise infot. Rough Guide’i kaardid on head, aga nagu paljudes teisteski reisijuhtides, tuleb siingi arvestada teatava üldistamisega. Lisaks sellele on vajaliku koha leidmine raamatust mõnevõrra vaevaline.

Footprint
Footprint on tõsine konkurent nii Rough Guide’ile kui Lonely Planetile. Sarnase ülesehituse ja sama sihtgrupiga Footprint on eriti tugev Lõuna-Ameerikas. Raamatu juhatab sisse üldinfornatsioon, mis on üks põhjalikumaid, mida reisijuhtidest üldse leida võib. Majutuskohtade puhul on kajastatud kõik hinnaklassid (LL – kõige luksuslikum, F – odavaim) koos kommentaaridega (puhas, meeldiv atmosfäär, tänavapoolsed toad mürarikkad jne). Samamoodi esitatakse infot ka söömisvõimaluste kohta. Transpordi alt leiab ülevaate rongi- ja bussiühendusest, hindadest ja sõidu kestvusest. Linnade kaardid katavad mõnevõrra väiksemat ala kui konkurentidel. Raamatud on väga hästi struktureeritud, veidi võiks norida ehk ainult küljenduse kallal.

Let’s Go
Let’s Go sihtgrupiks on noored, pidutsemisaltid ja hinnatundlikud rändajad. Ajalugu ja kultuuri puudutav sissejuhatav osa on märksa lühem kui enamikes teistes reisijuhtides. Ka linnade ja piirkondade tutvustamisel piirdutakse paari lõiguga. Selle arvelt on raamatud aga õhemad ja mugavad kaasa võtta. Abiinfo on hästi struktureeritud, sisaldades vastuseid peaaegu kõikidele reisi puudutavatele küsimustele. Muuhulgas tutvustatakse ka erinevad tööleidmise võimalusi.

Let’s Go kergesti loetavatelt kaartidelt leiab valiku majutus- ja söögikohti, vahel ka baare ja pidutsemiskohti. Põhitähelepanu on majutuse ja söögikohtade puhul nii kaartidel kui tekstis suunatud odavamatele variantidele. Peatumispaiga leidmist lihtsustab see, et ära on toodud nii hinnaklass (1 – 5) kui tubade/söökide hinnad.

Blue Guide
Inimene, kellele pakub sügavamat huvi ajalugu, arhitektuur ja kunst, võiks valida Blue Guide’i. Lisaks vaatamisväärsete paikade äärmiselt põhjalikule käsitlusele on sellel reisjuhil väga hea ülesehitus ja korralikud kaardid. Raamat algab lühikese, aga infornatiivse praktilise osaga. Nagu raamat tervikuna, keskendub ka praktiline info eelkõige kultuuriga seotud asjade kohta. Praktilise info jagamisel eeldatakse, et inimestel, kes on valmis kultuuriväärtustega tutvumisel sügavuti minema, on kasutada ka keskmisest suurem reisieelarve. Vaatamata põhjalikule kultuuritemaatilisele ülevaatele soovitab Blue Guide veeta kohaliku õhustiku paremaks tajumiseks võimalikult palju aega hoopis põhivaatamisväärsustest eemal.

Dorling Kindersley
Dorling Kindersley Silmaringi eesmärgiks on anda sihtkohast ülevaade nii sõnas kui pildis. Kohati üsna väikese kirjasuurusega tekst on pikitud rohkete illustratsioonidega. Ühed huvitavamad neist on ajalooliste ehitiste ja kvartalite kolmedimensioonilised vaated. Muidugi saab nii palju visuaalset lisainfot, kuid taoline sigrimigri kipub kiiresti ära väsitama.

Dorling Kindersley on selgelt keskendunud suurematele linnadele ja turismimagnetitele – väiksematest linnadest libisetakse vaid paari lausega üle. Praktiline info hõlmab lühikese majutus- ja söögikohtade nimekirja raamatu lõpus ning mõne sõna erinevatest transpordiliikidest, rahast jms. Mitmed reisijuhid, näiteks Hispaania ja Itaalia, on tõlgitud ka eesti keelde. Dorling Kindersley sobib reisijale, kel sihiks tähtsamad turismipunktid ning kes tahab saada illustreeritud lisainfot. Individuaalreisijad peavad arvestama, et kaalult on selle seeria raamatud üsna rasked, kuid neis puuduvad linnade kaardid.

Insight Guide
Samuti visuaalselt mõjuv Insight Guide on väga hea abivahend reisieelseks tutvumiseks sihtkohaga. Asjatundlike tekstidega kombineeritud rikkalik fotomaterjal loob tõetruu pildi maa olemusest. Kuna näitlikku materjali kasutatakse mõõdukamalt kui DK-s, on Insight Guide oluliselt paremini loetav. Raamatutest leiab põhjaliku ülevaate ajaloost, kultuurist, religioonist, toidust ja loodusest. Lisaks pakutakse lugemist maa eripäradest, näiteks Prantsusmaa koloniaalmõjudest Laoses, filmimaaniast Indias, kalligraafiast Hiinas.

Insight Guide’i kaardimaterjal on väga hea ja sobib hästi reisimarsruudi koostamiseks. Tekstis tutvustatavad kohad on numbritega kaartidele märgitud. Üldjuhul piirdutakse suuremate linnade ja muude tähtsamate vaatamisväärsuste kirjeldamisega, väiksemad kohad märgitakse ära ainult siis, kui seal mõni vaatamisväärsus leidub. Praktilise info osa raamatu lõpus on lühike, nimetatud on vaid mõned hotellid ja restoranid. Kantspaberil ja kaalult üsna raske Insight Guide võiks lisaks reisieelsele ettevalmistusele sobida ka reisijale, kes turismigrupi koosseisus suurlinnu ja tähtsamaid vaatamisväärsusi külastab.

Michelin Green Guide
 
Michelin Green Guide eristub teistest reisijuhtidest nii fornaadi (piklik ja kitsas) kui ülesehituse poolest. Geograafilise paigutuse asemel on vaatamist väärt kohad esitatud tähestikujärjekorras. Nii linnade kui muude vaatamisväärsuste atraktiivsust hinnatakse kuni kolme tärniga, kusjuures valik on subjektiivne ja mõni koht pole üldse tärni saanud.

Michelin Green Guide võiks hästi sobida grupituristidele, kes võtavad kahe tunni kaupa linnu ette. Reisijuht pühendub ainult tähtsamate turismimagnetite tutvustamisele, taustainfornatsiooni ja praktilisi nõuandeid leiab minimaalselt. Michelini Green Guide on kaalult üks raskemaid reisiraamatuid.

Berlitz
Berlitzi reisijuhtide tõsine müügiargument on nende käepärane fornaat. Tuntumate turismimaade reisijuhid on saadaval ka eesti keeles. Berlitzi võib kasutada eelkõige kiire ülevaate saamiseks, sest see on sobiv lugemismaterjal mõnel lühemal lennusõidul. Pildimaterjal annab aimu pilditöötlusprogrammide erinevatest võimalustest. Berlitz sobib eelkõige neile reisijaile, kes eelistavad vormi sisule.

Bradt
Bradt sobib hästi inimestele, kellele meeldib reisijuhti nagu juturaamatut lugeda. See on ühtviisi hea kasutada nii reisi eel kui selle ajal, sest põhjalikku kultuuri- ja ajalookäsitlust täiendab praktiline info majutuse ja söögi kohta koos hindadega.
Kaartide osas Bradt nii põhjalik ei ole. Mõne väljaande puhul peab leppima ainult kontuurkaardiga, millel peal tähtsamad maanteed ja suuremad linnad. Enamik linnakeskuste kaarte on aga korralikud ja sisaldavad vajalikku teavet linna külalistele. Huvitav nüanss on fotomaterjal, mille stiil pakub mõnusat äratundmisrõõmu Nõukogude Eesti tüüpi pildialbumite austajatele.

Alastair Sawday’s
Nagu kiri Special Places to Stay raamatu kaanel viitab, on Alastair Sawday’si nišš eriliste majutuskohtade tutvustamine. Alastair Sawday’sil on väga selge filosoofia – selleks et mõni B&B, vana mõis, farm või châteaux raamatusse pääseks, peab seal leiduma kodust soojust ja isegi lihtsust. Sawday’s ütleb otse, et kõige vähem lähevad talle korda TV-d, minibaarid ja pükstepressijad. Selle asemel väärtustatakse sõbralikku hoolitsust ja kohalikke värskeid toiduaineid. Nelja-viie lausega kirjeldatakse igat kohta nii ilmekalt, et sul tekib täielik ettekujutus aias kasvavatest roosidest ja vanaaegsest kummutist elutoas.


Allikas: www.godiscover.ee


E-pilet trüki kindlasti välja

Peatselt kasutuselt kaduvate paberpiletite puhul on kõige tähtsam olnud neid mitte ära kaotada, sest uue saamine on tülikas ja kulukas. Mida peaks reisija e-piletite puhul silmas pidama, et tal pileti pärast probleeme ei tekiks?E-pileti puhul peaks klient alati endale üles kirjutama rahvusvahelises broneerimissüsteemis (Amadeus) oleva broneeringu numbri, kuna selle alusel leiavad lennufirmad kliendi broneeringu kergesti üles, kui peaks midagi juhtuma või mingil põhjusel ei ole e-piletit näha.
Kindlasti on rohkem abi väljatrükitud e-piletist, mida saab ise check-in'is töötajale tõestuseks näidata, kui peaks mingi probleem olema.

Väidetakse, et paberpilet on praegu e-piletist veidi parem olukorras, kus pole vaja lennufirmat vahetada (näiteks lendude tühistamise tõttu). Kas täielikul e-piletitele üleminek jääb reisijatele sellistes olukordades vähem valikuid kui paberpiletite ajastul?
Paberpilet on e-piletiga võrreldes tõesti paremas olukorras, kui on broneeritud mitme erineva lennufirmaga marsruut. Eriti äriklassi piletite puhul, mis on paindlikumad ja kus marsruut sisaldab mitme erineva lennufirma kasutamist.
Asi on selles, et erinevad lennufirmad kasutavad erinevaid broneerimissüsteeme (Amadeus, Sabre, Galile…). Kui klient läheb äriklassi piletiga teise lennufirma kassasse, kes ei ole tema originaalpiletit väljastanud, siis võib e-piletiga tõesti raskusi esineda. Eriti siis, kui kliendil ei ole kaasas oma e-pileti väljatrükki. Lennufirma peab muutmise puhul leidma broneeringu, kus näeb kogu vajalikku infot. Paberpiletil on see kirjas.

Selleks ajaks, kui lennufirmad lähevad täielikult üle e-piletitele, kohandatakse kindlasti ka kõikide lennufirmade süsteeme, et lihtsustada broneerimise kontrolli. Alguses toimub see kindlasti ühte allianssi kuuluvate lennufirmadega.

Mõnedes viisat nõudvates riikides on viisa saamise eelduseks tagasisõidupileti olemasolu. Kuidas viisa-ja piirivalveametnikud üle maailma on siiamaani e-piletitega kohanenud? Kui siseneda viisat nõudvasse riiki, peaks alati e-pileti puhul olema kaasas broneeringu väljaprint, et saaks tõestada oma tagasilennupileti olemasolu.

E-piletiga kaasneb sageli võimalus registreerida end lennule Internetis. Mida peaks reisija meeles pidama, kui ta Internetis check.in´ hakkab tegema?Online check in on väga kasulik ja vajalik reisijatele, kes reisivad äri asjus ja/või kel pole peale käsipagasi rohkem pagasit. Tal ei ole tal vaja lennuinfoga pagasikleepsu riba kotile kleepida.
Kindlasti peaks Internetis check in´tehes kõik vajalikud paberid(pardakaart jms) alati välja printima ja lennujaama kaasa võtma. väljatrükki on kindlasti vaja- see ongi reisija pardakaart. Kui väljatrükki kaasas ei ole, võib reisija tagasi check in´ järjekorda minna ja endale uus pardakaart saada. 

Allikas: www.godiscover.ee


 
TOETAJAD

KOGEMUSEGA NAUDID ELU!    info@50pluss.ee    VANUSEST TEADLIK 50PLUSS KOGUKOND

Elitec